Kiaušiniai

Kiaušiniai – pagrindinis šv. Velykų patiekalas, tad daugeliui svarbu žinoti, kaip pasirinkti marginimui, ritinėjimui ar vaišių stalui tinkamiausius. 🐣🥚Kaip reikėtų juos saugoti, kiek laiko galima saugiai vartoti ir pan. Pateikiame kelis patarimus, kurie padės lengviau apsispręsti.
Kiaušiniai yra vienas iš geriausių baltymų, vitaminų, mineralinių medžiagų šaltinių. Kiaušinių baltymas yra aukštos maistinės vertės, pagal amino rūgščių kiekį bei įvairovę prilyginamas mėsos ir žuvies baltymams. Suvartojus maistui kiaušinio baltymą, gaunama tik 17 kcal, visai negaunama riebalų ir cholesterolio. Kiaušinio trynyje yra medžiagų, apsaugančių nuo akių geltonosios dėmės (ji svarbi regėjimo funkcijai) irimo, todėl reguliarus jų vartojimas yra labai aktualus vyresnio amžiaus žmonėms. Kiaušinio sudėtyje yra cholino, kuris yra būtinas vaisiaus smegenų normaliam vystymuisi, todėl svarbus nėščiųjų moterų maitinimosi racione. Vidutinis vištos kiaušinis turi apie 254 mg cholesterolio. Sveikam žmogui leidžiama su maistu gauti iki 300 mg cholesterolio kas dieną. Rekomenduojamas cholesterolio kiekis per parą gali būti apskaičiuojamas, atsižvelgiant į kiaušinienės gaminimui panaudotus dviejų kiaušinių baltymus bei vieną trynį arba kasdien suvalgant po vieną kiaušinį, tačiau reikia nepamiršti kartu vartoti vaisių ir daržovių. Jei žmogaus medžiagų apykaita yra nesutrikusi, tai su kiaušiniais gaunamo cholesterolio tam tikra dalis panaudojama vitamino D3, lytinių hormonų bei tulžies rūgščių sintezei. Perteklinė cholesterolio dalis yra išskiriama į žarnas ir pašalinama.
👇Kiaušinių priežiūra ir kokybė:
🥚Kiaušiniai turi būti apsaugoti nuo tiesioginių saulės spindulių bei sušalimo (temperatūrai sumažėjus iki minus 2,2 - 2,8 ºC, kiaušiniai užšąla);
🥚Rekomenduojama kiaušinius laikyti ne aukštesnėje kaip 18 ºC temperatūroje;
🥚Minimalus tinkamumo vartoti terminas 28 d.;
🥚Siekiant kuo ilgiau apsaugoti kiaušinius nuo gedimo, rekomenduojama juos laikyti šaldytuve. Taip laikomi kiaušiniai neišdžiūva, gerai vėdinasi, palaikoma vienoda aplinkos temperatūra;
🥚Nešvarius kiaušinius būtina nuvalyti;
🥚Dėmėtus kiaušinius prieš plaunant nutrinkite su druska;
🥚Norėdami, kad kiaušinis luptųsi lengvai, virtus kiaušinius tuoj pat įdėkite į šaltą vandenį;
🥚Kiaušinio lukšto spalva priklauso nuo vištų rūšies. Rudos ir baltos lukšto spalvos kiaušinių maistinė vertė yra vienoda. Kiaušinio trynio spalva priklauso nuo vištoms skiriamų lesalų sudėties bei kokybės;
🥚Laikymo būdo (laisvai laikomų vištų kiaušinių skonis ir maistinės savybės geresni nei laikomų uždarose patalpose (narvuose), kur vištų ar kitų kiaušinius dedančių paukščių judėjimo galimybės yra ribotos.
👇Kiaušinių virimas:
🥚Verdant kiaušinius jie turėtų būti dedami į pasūdytą šaltą vandenį, tuomet juos išvirus bus lengviau lupti;
🥚Kiaušinio virimo laikas turėtų būti apskaičiuojamas priklausomai nuo kiaušinio dydžio bei pageidaujamos jo konsistencijos būklės. Vidutinio dydžio kiaušinis, išverda minkštai ( trynys skystas ) per 4 min, pusiau kietai (trynys vidutinio kietumo) per 6 min, kietai (trynys kietas) - 11 min.;
🥚Labai svarbu kokios temperatūros kiaušinis pradedamas virti, jei tuoj pat išimtas iš šaldytuvo, būtina viena minute pavirti ilgiau, nei įprastas virimo laikas, jei dedamas į puodą kambario temperatūros kiaušinis - 1 minute galima virti trumpiau;
🥚Išvirtas kiaušinis tuoj pat atvėsinamas tekančiu vandeniu, tuomet jį lengva lupti, nes tarp lukšto ir baltymo susidaro garai;
🥚Verdant kiaušinius per aukštoje temperatūroje ar per ilgai, tarp baltymo ir trynio atsiranda juoda linija, kiaušinis įgauna guminio kiaušinio skonį;
🥚Ar kiaušinis virtas ar ne, sužinosite jį pasukę ant lygaus stalo paviršiaus. Virtas kiaušinis suksis lengvai, o žalias 1-2 kartus apsisukęs sustos.
Linkime gražių ir sveikų šv. Velykų! 🐣