Būk saugus miške

📢Pateikiame rekomendacijas, kaip elgtis šylant ir gražėjant orui karantinu metu 🌳🌞😷

Naujausi sprendimai dėl asmens apsaugos priemonių naudojimo viešose vietose

📢📢📢 LR SAM valstybės lygio ekstremaliosios situacijos valstybės operacijų vadovo naujausi sprendimai dėl asmens apsaugos priemonių naudojimo viešose vietosePrašome visų gyventojų sąmoningumo ir dėmesingumo 🙏

Kovo 24-oji – Pasaulinė tuberkuliozės diena

Tuberkuliozė - pavojinga visuomenei infekcinė liga, kurią sukelia per orą plintanti tuberkuliozės mikobakterija, galinti pažeisti bet kurį organą, dažniausiai - plaučius. Tuberkuliozės mikobakterijas platina sergantis atvira plaučių TB forma žmogus. Dažniausias jos perdavimo būdas – oro lašelinis, taip liga perduodama apie 95 proc. atvejų. Į aplinką jos patenka sergančiąjam kosint, čiaudint, kalbant, juokiantis su smulkiais lašeliais, o asmuo įkvėpęs oro su šiomis bakterijomis užsikrečia.

Kas yra slapta ir atvira tuberkuliozės formos? Dauguma užsikrėtusiųjų serga slapta lėtine ligos forma. Kuomet asmuo užsikrečia tuberkuliozės mikobakterijomis, bet jos nėra aktyvios ir nesukelia jokių simptomų. Tokiu atveju sekama ligos eiga su gydytojo priežiūra, gali būti taikomas ir prevencinis gydymo kursas, siekant sumažinti atviros tuberkuliozės formos pasireiškimą. Nes yra tikimybė, kad ši liga išsivystys į aktyvią tuberkuliozės formą, kuria susirgus mirtingumas siekia 50 procentų. Aktyvia tuberkuliozės forma suserga imlus (jautrus) bakterijai žmogus, turintis nusilpusią imuninę sistemą. Tik aktyvios tuberkuliozės metu žmogus gali užkrėsti kitus, jam pasireiškia ligos simptomai.

Tuberkuliozės simptomai priklauso nuo to, kurioje kūno vietoje dauginasi ligos sukėlėjas. Mikobakterijos dažniausiai pažeidžia plaučius (plaučių tuberkuliozė). Plaučių TB pasireiškia šiais požymiais:

  • 3 ir daugiau savaičių trunkantis kosulys (galimi kraujingi skrepliai);
  • svorio kritimas;
  • skausmas krūtinėje;
  • nuovargis ar silpnumas;
  • karščiavimas (temperatūra nebūna aukšta);
  • naktinis prakaitavimas;
  • šaltkrėtis.

Šie simptomai panašūs į kitų ligų simptomus, todėl pajutus juos būtina kreiptis į savo šeimos gydytoją. Jis atliks reikiamus tyrimus ir esant reikalui, nukreips pulmonologo konsultacijai.

Ligą įtakojantys veiksniai:

  • artimas kontaktas su sergančiuoju atvira TB forma (artimai kontaktuojant su atvira plaučių TB sergančiuoju, rizika užsikrėsti TB mikobakterijomis suaugusiam žmogui yra 25–50 proc., o mažiems vaikams nuo sergančių tėvų ar kitų artimųjų – 45 – 60 proc.);
  • nusilpusi imuninė sistema;
  • prasta mityba ir higiena;
  • rūkymas ir piktnaudžiavimas alkoholiu, narkotikais;
  • vyresnis amžius su lydinčiomis lėtinėmis ligomis;
  • darbas gydymo įstaigoje;
  • keliavimas į šalis kuriose ypač paplitusi TB.

Tuberkuliozė išgydoma! Ją įveikti reikalingas nuoseklus gydymas, kuris trunka apie 6-8 mėn. Sergantysis TB turi griežtai laikytis gydymo reikalavimų (nustatytu laiku apsilankyti pas gydytoją, gerti vaistus), priešingu atveju ligonis neišgydomas. Taip pat svarbu laikytis poilsio rėžimo, pilnavertiškai maitintis, vengti žalingų įpročių, laikytis higienos reikalavimų. Nustatyta, kad vienas sergantysis atvira TB forma per metus gali užkrėsti iki 25 sveikų asmenų. Jei sergantysis laikosi asmens higienos, užkrėstųjų skaičius sumažėja per pusę.

Svarbu! Sergantysis atvira TB forma negali nutraukti gydymo, nes tokiais atvejais vystosi atspari vaistams tuberkuliozė. Tuberkuliozės atsparumas vaistams reiškia, kad ją gydyti vartojami vaistai nebegali sunaikinti TB mikobakterijos, todėl įprastas gydymas bus neefektyvus. Atsparumas vaistams išsivysto, jei netinkamai vartojami tuberkuliozei gydyti skirti vaistai, skiriamos netinkamos jų dozės, gydymas per anksti nutraukiamas ar daromos pertraukos gydymo kurso metu. Kuo didesniam kiekiui vaistų yra atsparios TB mikobakterijos, tuo ilgesnis gydymas ir mažesnė tikimybė pasveikti.

Tuberkuliozės infekcija ypač grėsminga naujagimiams ir kūdikiams bei vaikams iki 5 metų dėl pilnai nesusiformavusio imuniteto. Vaikus dažniausia užkrečia suaugęs sergantis aktyvia tuberkulioze. Todėl dar besilaukiant naujagimio reikia įsitikinti, ar visi šeimos nariai yra sveiki.

Viena iš tuberkuliozės profilaktikos priemonių - BCG vakcina, kuria skiepijami 2-3 parų naujagimiai. Vakcina neapsaugo nuo užsikrėtimo TB sukėlėjais, tačiau pirmus gyvenimo metus kūdikius saugo nuo labai sunkių ligos formų (tuberkuliozinio meningito ir miliarinės tuberkuliozės). Susirgus jomis šiame amžiuje išvengti neįgalumo bei mirties yra labai sunku, o paskiepyti vaikai išvengia šių sunkių ligos formų.

Profilaktinis tikrinimas.

Būtinas profilaktinis sveikatos patikrinimas dėl tuberkuliozės prieš pradedant dirbti ir kasmet darbuotojams, dirbantiems maisto gamyboje, sveikatos priežiūros, vaikų mokymo ir auklėjimo bei paslaugų teikimo gyventojams srityse.

Gerinant tuberkuliozės profilaktiką Lietuvoje, Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka tuberkulino testas atliekamas 7 metų amžiaus vaikams ir rizikos grupių vaikams (bendraujantiems su sergančiais TB šeimoje ar kolektyve, sergantiems lėtinėmis ligomis ir kt.).

Svarbiausi aktyvumo pratimai ir patarimai senjorams

Visuomenės sveikatos ir sporto specialistai, medikai, valdžios atstovai vieningai ragina – šiuo neramiu laikotarpiu likime, dirbkime ir sportuokime namuose. Didžiausia dalis šių rekomendacijų nukreipta į šiandien pažeidžiamiausią mūsų visuomenės grupę – senjorus. 👴👩‍🦳🙏Tiesa, apribotas judėjimas atviroje erdvėje nereiškia, jog reikia atsisakyti ir fizinio aktyvumo ar turiningų veiklų namuose. Priešingai, judėjimas, nuotaiką, sveikatą ir imunitetą stiprinančios veiklos dabar svarbios, kaip niekada.
Pirmiausia, jei tik galite to išvengti – neikite iš namų. Pasinaudokite šeimos narių, artimųjų ar savanorių pagalba.
LSU atstovė ragina prisiminti ir kas pusvalandį atlikti keletą paprastų pratimų. Tai – kelis kartus atsistoti ir atsisėsti, pajudinti įvairiomis kryptimis rankas, atlikti keletą pasisukimų liemeniu į abi puses, keletą kartų pasistiebti ir vėl nusileisti. Taip pat, siekiant suaktyvinti kraujotaką, o ypač kapiliarinę sistemą, specialistė rekomenduoja saugiai ir neprarandant pusiausvyros atlikti „galūnių papurtymo“ pratimus. Iš pradžių papurtyti rankas, tuomet atsargiai, prisilaikant už sienos ar kėdės, papurtyti po vieną koją.
Paprasta, bet veiksminga – namų mankšta senjorams
Net ir būnant namuose mūsų kūnui reikia ir aerobinės, ir raumenų stiprinimo, ir lankstumo lavinimo veiklos bei kvėpavimo pratimų. Mankštų metu svarbu nepamiršti, jog turime ir viršutinę, ir apatinę kūno dalis – joms reikalingi atskiri pratimai.
Specialistai dalijasi paprastos, bet veiksmingos namų mankštos gairėmis. Jomis, atsižvelgę į savo judėjimo galimybes, kasdien turėtų bandyti vadovautis visi 👴👩‍🦳
‼️Aerobinis krūvis. Norint gauti aerobinį krūvį reikalinga daryti pratimus, padidinančius širdies dažnį. Nepertraukiamai išlaikyti 5-10 minučių. Pavyzdžiui, intensyviu žingsniu pažygiuoti vietoje ar įsijungus mėgstamą muziką tiesiog pašokti.
‼️Kvėpavimo pratimai. Bent kartą per dieną atliekami kvėpavimo pratimai yra labai naudingi širdies ir kraujotakos sistemos stiprinimui. Ypač – diafragminiai, kuomet įkvepiant diafragma išsiplečia, o iškvepiant – subliūkšta. Tai reikėtų daryti saugiomis ir sveikomis sąlygomis, prieš tai išsivėdinus kambarį bei jame palaikant optimalią temperatūrą.
‼️Pusiausvyros pratimai. Pusiausvyrą, taip pat sėkmingai galima lavinti namuose. Tiesa, atliekant pratimus, būtina užsitikrinti savo saugumą. Vienas veiksmingiausių ir lengviausiai išmokstamų pratimų prasideda atsistojus suglaustomis kojomis ir taip stovint 10 sekundžių. Tuomet vieną pėdą, per pusę pėdos, reikėtų stumtelėti į priekį ir vėl pastovėti 10 sekundžių. Tada – priekinės kojos kulną priglausti prie antrosios kojos pirštų, vadinamoje „tip-top“ pozicijoje, ir vėl pastovėti 10 sekundžių. Galiausiai, 10 sekundžių praleisti vieną koją šiek tiek kilstelėjus nuo žemės. Visą tai reikėtų pakartoti ir su kita koja. Norint tobulėti, pratimą galima pakartoti užsimerkus. Šiuo atveju greta būtina turėti saugų, tvirtą paviršių, už kurio susvyravus būtų galima prisilaikyti.
‼️Lankstumo pratimai. Jų dėka, galime užtikrinti sąnarių paslankumą, raumenų elastingumą, o tai vyresniame amžiuje – ypač svarbu. Siekiant lavinti lankstumą, dienos eigoje reikėtų iki tam tikros įtampos ištempti ir apie 15-20 sekundžių įtampoje palaikyti skirtingas raumenų grupes. Iš pradžių rankų, tada kaklo, nugaros, pilvo, kojų ir kitus raumenis. Kartoti galima po keletą kartų, tačiau jokiu būdu neturėtumėte jausti skausmo.
‼️Raumenų stiprinimo pratimai. Raumenis stiprinti namuose senjorai gali keliais veiksmingais būdais. Paprasčiausias, tvarkantis ir kilnojant daiktus. Daiktai negali būti per sunkus, o tvarkytis reikėtų saugiai ir atsargiai. Antra, galima stiprėti atliekant specialius pasipriešinimo įveikimo pratimus su savo kūno svoriu. Pavyzdžiui, atsisėsti ir atsistoti, šį pratimą pakartojant keletą kartų. Taip pat, atlikti pritūpimus ar atsispaudimus primenančius atsistūmimus nuo sienos (stovint).
Specialistai teigia, jog pratimus galima išskirstyti per visą dieną, o turint jėgų ir energijos, netgi pakartoti kas keletą valandų. Įdomu ir tai, kad keletą jų galima daryti tiesiog lovoje.
Mankšta vaizdo įrašo formatu:🤓

- Youtube nuoroda: https://www.youtube.com/watch?v=0UPueoXr5AM
- Wetransfer nuoroda: https://we.tl/t-hGZ8pQwr23

Pasaulinė vandens diena

Kiekvienais metais, kovo 22 dieną, visame pasaulyje švenčiama Pasaulinė vandens diena. 💧💧💧
Šios dienos tikslas yra skatinti sąmoningą požiūrį į vandenį ir jo didžiulę svarbą kiekvienam iš mūsų.
Vanduo – gyvybiškai svarbus mitybos komponentas, nes organizme atlieka reikšmingas fiziologines funkcijas. Primename, kad būtina organizme palaikyti vandens balansą. Suaugusiam žmogui skysčių derėtų išgerti 1,5 –2 ,2 litro per dieną. Netekęs 1 – 1,5l vandens, žmogus pradeda jausti troškulį.
Netekęs apie 12 – 20 procentų vandens, organizmas žūsta apsinuodijęs savo paties medžiagų apykaitos produktais. Jeigu taip atsitiktu, kad mūsų organizmas netektu didelio kiekio vandens tada gali pasireikšti dehidratacija (silpnumas, dingęs apetitas, paraudusi oda, deginimas skrandžio srityje, galvos svaigimas, sausas kosulys, džiūstanti burna). Taip pat gresia pavojus širdies-kraujagyslių, kvėpavimo ir termoreguliacinės sistemų veiklai.
Su vandeniu iš virškinimo trakto įsiurbiamos maisto medžiagos, pašalinami medžiagų apykaitos produktai. Vanduo, kurį organizmas gauna su daržovėmis, uogomis ir vaisinių augalų antpilas yra labai naudingas, nes jame yra ištirpusių įvairių biologiškai veiklių medžiagų. Daugiau vandens reikia gerti sergant kepenų ir tulžies latakų ligomis, esant ūminiams ir lėtiniams apsinuodijimams, taip pat užkietėjus viduriams.
Taigi, kokį vandenį reikia gerti, kad geriausiai numalšintumėte troškulį ir išliktumėte sveiki:
💦Nerekomenduojama gerti daug stipriai mineralizuoto vandens, nes jame esantys mineralai - tai druskos, kurių pertekliaus organizmas neįsisavina, taigi, jos nusėda ir kaupiasi. Jeigu vandens trūkumą kompensuotume gerdami tik tokį vandenį, sukauptume nemažai druskų;
💦Angliarūgštės prisotintas vanduo maloniau numalšina troškulį, tačiau sukelia skrandžio rūgštingumą;
💦Nerekomenduojama gerti saldžių gazuotų gėrimų, nes juose yra įvairiausi cheminiai priedai, suteikiantys šiems gėrimams spalvą ir skonį, ir didelis kiekis cukraus. Išgėrus tokio skysčio, jo norisi dar ir dar. Malšindami troškulį šiais gėrimais, neatgausime druskų, kurių netenkame prakaituodami.