Vasario 4 diena - Pasaulinė kovos su vėžiu diena

Kiekvienų metų vasario 4 d. minima Pasaulinė kovos su vėžiu diena. 2021 m. Pasaulinės kovos su vėžiu dienos tema – „Aš esu ir aš būsiu“. 💎❤️
Vėžys – liga, atsirandanti dėl kūno ląstelių pokyčių, kurie sukelia nekontroliuojamą, nenormalų ląstelių dauginimąsi ir susidaro navikas. Toks apibūdinimas tinka visoms vėžinėms ligoms, išskyrus leukemiją (kraujo vėžį).
Mūsų visų sveikata yra nulemta 4 dalykų, tik šių veiksnių įtaka yra skirtinga. 50 proc. sveikatos yra nulemta gyvenimo būdo, 20 proc. – mus supančios aplinkos, 20 proc. – genetikos ir tik 10 proc. – sveikatos priežiūros sistemos. Dėl to didžioji dalis sąlygų išlikti sveikiems yra mūsų rankose.
Būtent sveikas gyvenimo būdas – reguliarus fizinis aktyvumas, sveikatai palanki mityba, žalingų įpročių atsisakymas – yra prielaidos nesirgti. Rūpinimasis savimi neleis „išprovokuoti“ ligų atsiradimo.
Teigti, kad suaugęs žmogus yra fiziškai aktyvus, galima tada, kai jis sportuoja, mankštinasi bent 5 dienas per savaitę po 30 min. Arba trumpai tariant, kuo didesnis fizinis aktyvumas, tuo geriau. Jei nerandate laiko tikslingai sportuoti, stenkitės rinktis sveikesnes alternatyvas – lipkite laiptais, o ne kilkite liftu, išlipkite viena stotele anksčiau ir eikite pėsčiomis, eikite pasivaikščioti ir pan.
Sveikos mitybos principai:
1️⃣ Saikas. Maisto medžiagų su maistu turi būti gaunama tiek, kiek reikia organizmui. Jei naudingų medžiagų gausime per daug, tai gali sukelti atitinkamus sutrikimus.
2️⃣ Įvairovė. Reikia valgyti kuo įvairesnį maistą, tokiu būdu gausime reikalingų organizmui maistinių medžiagų ir mažės tikimybė, kad kai kurių medžiagų trūks. Kai kuriose šalyse rekomenduojama taisyklė „5 per dieną“: tai reiškia, kad per dieną reikia suvalgyti 5 skirtingas daržoves ar vaisius. Į šį skaičių įeina:
📍šaldyti vaisiai ir daržovės;
📍savo sultyse konservuoti vaisiai ir daržovės (be pridėtinio cukraus ir druskos);
📍pagamintame maiste esančios daržovės ar vaisiai (pvz., sriubos);
📍30 g džiovintų vaisių (datulės, spanguolės, figos ar kt.) atitinka 1 iš 5 suvartotų produktų, bet turi būti valgomi pagrindinio valgio metu, o ne kaip užkandis tarp valgių;
📍paruoštuose pirktuose produktuose esančios daržovės ir vaisiai (pvz., parduotuvėje pirktos jau pagamintos sriubos, padažai makaronams ir kt.).
3️⃣ Balansas. Ši taisyklė reiškia, kad maiste turi būti tinkamas baltymų, riebalų, angliavandenių, vitaminų ir mineralinių medžiagų santykis, energijos kiekis. Apie 55–60 proc. energijos turėtų būti gaunama su angliavandeniais, tačiau ne greitaisiais (tokiais kaip cukrus), bet polisacharinais, kurių gausu daržovėse, grūdinėse kultūrose.

Pusryčiai

Pusryčiai – svarbus energijos šaltinis sėkmingai dienos pradžiai. 💪🤩Maždaug trečdalis suaugusiųjų ir tiek pat vaikų nepusryčiauja. Dažniausiai nurodomos priežastys, kodėl nevalgoma pusryčių, – laiko trūkumas, nenoras priaugti svorio, alkio nebuvimas ar pykinimas rytais.
Pusryčių praleidimas dienos valgymo režime tiesiogiai susijęs su didesniu kūno masės indeksu, t. y. didesne rizika vystytis nutukimui, o per nutukimą gali išsivystyti širdies kraujagyslių ligos, cukrinis diabetas, vėžio ir kitų ligų atsiradimai
Priešingai, tų asmenų, kurie valgo pusryčius, kūno masės indeksas yra mažesnis. Pusryčių valgymą mokslininkai sieja su didesniu valgymo dažniu, o tai aktyvina medžiagų apykaitą organizme. Nutukę žmonės linkę praleisti pusryčius, o tai lemia didesnį kalorijų suvartojimą vakare. Tuo tarpu normalaus svorio žmonės tą patį kalorijų kiekį paskirsto per visą dieną. Būtent nesudegintos kalorijos vakare paverčiamos į kūno riebalų atsargas. Pusryčių praleidimas taip pat siejamas su prastesniais maitinimosi įpročiais, t. y. didesnėmis porcijomis, nesuplanuotu didelės energinės ir mažos mitybinės vertės užkandžių valgymu, dideliu kiekiu gyvūninių riebalų ir mažu vaisių bei daržovių suvartojimu. Pastebėta, kad tie, kurie nevengia pusryčių, dažniau renkasi sveikesnį maistą – suvalgo daugiau daržovių, išgeria daugiau pieno ir mažiau gaiviųjų gėrimų, yra fiziškai aktyvesni. Pusryčių valgymas susijęs su geresne atmintimi, aukštesniais rezultatais ir mokyklos lankomumu, geresne nuotaika.
Pateikiame 11 patarimų, kaip pradėti valgyti pusryčius: 👇
1️⃣ Gerai išsimiegokite. Dėl blogo miego ar jo trūkumo galite jausti šleikštulį, pilvo pūtimą, tikėtina, kad būsite blogos nuotaikos, atsikelsite paskutinę minutę ir būtent visos šios priežastys neleis jums pavalgyti pusryčių. Tikėtina, kad nuėję į darbą jūs nevalgysite košės, daržovių ar vaisių vėlyviems pusryčiams, bet užkandžiausite saldumynais ar sausainiais;
2️⃣ Rinkitės kuo įvairesnius pusryčius ir atraskite mėgstamiausius patiekalus. Tai gali būti įvairių grūdų košės (pvz., grikių, ryžių, avižų, miežių), daržovės, vaisiai, kiaušinių patiekalai, pieno produktai, retkarčiais neriebūs sumuštiniai;
3️⃣ Neprisivalgykite vakare. Stenkitės vakare rinktis mažiau kaloringus patiekalus. Nenoras valgyti pusryčių dažnai slepiasi už labai sočių ir vėlyvų vakarienių, kai nespėjama per naktį išalkti. Būtent dėl to gali pasireikšti ir pykinimas rytais;
4️⃣ Mankštinkitės prieš pusryčius. Trumpa mankšta ne tik sužadins apetitą, bet ir pabudins bei suaktyvins darbo dienai;
5️⃣ Skirkite pakankamai laiko pusryčiams. Kad ir kaip sunku ryte atsikelti, stenkitės skirti pakankamai laiko pusryčių paruošimui ir ypač valgymui. Skubėdami ne tik kad neparuošite vertingo maisto, bet nugriebsite, ką rasite šaldytuve, taip pat greitai valgydami nepajusite malonumo, apsunkinsite skrandį, prisirysite oro;
6️⃣ Jeigu rytais jaučiate šleikštulį, išgerkite šviežiai spaustų vaisių sulčių. Jei rytais pykina ar jaučiate šleikštulį, prieš eidami į dušą ar prieš apsirengdami išgerkite pusę stiklinės šviežiai spaustų mėgstamų vaisių sulčių – tai padės pažadinti apetitą;
7️⃣ Neužkandžiaukite prieš miegą ar naktį. Paskutinį kartą lengvai pavalgykite ar užkandžiaukite likus dviem valandoms iki miego. Jeigu vis dėlto labai sunku ištverti tą laiką nieko nesuvalgius, atsigerkite arbatos, vandens, suvalgykite vaisių;
8️⃣ Jeigu esate užkietėjusi „pelėda“ ir niekaip negalite atsikelti anksčiau pasigaminti pusryčių. Paprašykite, kad artimieji jums pagamintų pusryčius, o už tai jūs jiems mainais pagaminsite vakarienę. Jeigu jums net nelieka laiko suvalgyti pusryčius namuose, pasiimkite juos su savimi ir per pirmą valandą darbe ar universitete juos suvalgykite;
9️⃣ Keiskite aplinką. Jeigu yra galimybė, keiskite pusryčių aplinką, pavyzdžiui, esant gražiam orui, valgykite balkone, terasoje. Savaitgaliais vėlyvus pusryčius galima valgyti ne tik su šeima, bet ir su draugais ar kaimynais;
1️⃣0️⃣ Jeigu esate užkietėjęs rūkalius ar kavos mėgėjas. Pirmiausia, užuot ėmęsis cigaretės ar kavos puodelio, pavalgykite, nes tiek nikotinas, tiek kofeinas slopina apetitą;
1️⃣1️⃣ Ir jeigu jūs manote, kad praleisdami pusryčius išlaikote dailias kūno linijas – klystate. Reguliarus ir dažnas valgymas nedidelėmis porcijomis padeda išlaikyti idealų svorį. Organizmas, gaudamas energijos tolygiomis ir mažomis porcijomis, ją visą išeikvoja savo fiziologinėms ir fizinėms reikmėms, o gaudamas retai ir didelėmis porcijomis pradeda kaupti, nes tai viršija jo tuo metu esamus poreikius.

Prostatos vėžio prevencinė programa

Valstybinė ligonių kasa kviečia vyrus vėl tikrintis dėl prostatos vėžio, o gydymo įstaigas – po truputį grąžinti prevencinių programų vykdymą į įprastą ritmą.
Pasitikrinti nemokamai pagal prevencines programas gali visi privalomuoju sveikatos draudimu apdrausti asmenys – ir moterys, ir vyrai. Programos finansuojamos iš privalomojo sveikatos draudimo fondo.

Ankstyvosios intervencijos programa

📍Kviečiame dalyvauti 14-21 metų jaunuolius ankstyvosios intervencijos programoje 🙋‍♀️🙋‍♂️📢
Plačiau apie programą skaitykite 👥👇

Karantino švelninimas

📢Karantino švelninimas nuo sausio 21 dienos:
📍Vaikams, kurie neturi sąlygų mokytis namuose ar patiria mokymosi sunkumų pandemijos metu, bus sudarytos sąlygos mokytis nuotoliniu būdu švietimo įstaigose. Vyriausybės sprendimas įsigalios sausio 21 d., taigi namuose mokytis sąlygų neturintys vaikai į mokyklas galės grįžti jau šią savaitę.
Sprendimus, kurie vaikai nuotoliniu būdu mokysis mokyklose ar kitose savivaldybės paskirtose įstaigose priims mokyklų vaiko gerovės komisijos. Vaikai pagal pradinio, pagrindinio ir vidurinio ugdymo programas ir toliau mokysis nuotoliniu būdu, tačiau tai darys būdami mokyklose ar vaikų dienos centruose ir gaudami jiems reikalingą pagalbą. Savivaldybių administracijos organizuos, kad vaikams, kurie neturi sąlygų mokytis namuose arba kuriems dėl kitų objektyvių priežasčių reikalinga kita pagalba, būtų užtikrintas nuotolinis ugdymas, priežiūra ir maitinimas mokyklose ar kitose savivaldybių paskirtose įstaigose;
📍Nuo sausio 21 d. bus leidžiama susitikti dvejoms šeimoms arba dvejiems namų ūkiams, jeigu viename iš jų yra ne daugiau kaip vienas suaugęs asmuo arba vienas asmuo ir jo nepilnamečiai vaikai arba tik nepilnamečiai asmenys, arba namų ūkis, kuriame yra nuolatinės priežiūros ir slaugos reikalaujantis asmuo. Siekiant sumažinti galimas užsikrėtimo koronoviruso (COVID-19) infekcija rizikas, tokiems artimus kontaktus turintiems šeimų ar namų ūkio nariams būtų draudžiama turėti artimus kontaktus su kitais asmenimis.
Jeigu palaikymo burbulas sudaromas su žmogumi, kuris yra priskiriamas rizikos grupei, papildomai rekomenduojama dėvėti kaukes, išlaikyti 2 metrų atstumą, vėdinti patalpas bent vieną kartą per valandą.
Palaikymo burbulo nariams būtų leidžiama judėti iš vienos savivaldybės į kitą, jeigu jie yra skirtingose savivaldybėse.